Problem

Novonastala situacija prouzrokovana COVID-19 virusom je otezala I rad sudova svih instanci u nasoj drzavi. Kao I vecina javnog sektora, sudovi su se suocili sa nemogucnoscu odrzavanja rocista, saslusanja svjedoka ali i ogranicenim sistemom u vezi sa primanjem I slanjem sluzbenih podnesaka. Obzirom da je neometan rad sudova kljucan i neophodan i u vandrednim stanjima poput ovog u kojem se trenutno nalazimo, neophodno je I naci efikasno rjesenje da bi se takav rad u blizoj I daljoj buducnosti i omogucio.

Ideja/Rješenje

Moj prijedlog rjesenja bi bilo sljedeci: 1. Osigurati elektronski sistem predaje zahtjeva I podnesaka. Ovakav sistem ne samo da bi olaksao trenutnu situaciju nego bi dugorocno poboljsao kvalitet rada sudova. Sistem bi funkcionisao na nacin da bi se napravila web stranica rezervisana iskljucivo za elektronski rad sa strankama. Stranke bi imale mogucnost da se registruju/uloguju sa svojim licnim podacima, koji bi ih odveli dalje da odaberu predmet zahtjeva/podneska, gdje bi mogli da uplouduju dokumente. Pristup dokumentima bi imalo odredjeno osoblje koje je i inace odgovorno za rad sa takvim dokumentima. Na ovaj nacin bi se ustedila papirologija, vrijeme slanja dokumenata postom i olaksao rad sudova, koji bi sve dokumente imali na jednom mjestu. 2. Rocista i parnicni postupci bi se odvijali putem video konferencija. Video konferencije bi se odrzavale od kuce putem vec postojecih digitalnih alata, kao sto su Zoom, Microsoft Teams i slicno. U slucaju da odredjeni svjedok ne posjeduje elektronsku opremu potrebnu da bi pristupio onlajn saslusanju, postojala bi mogucnost da se istom dostavi potrebna oprema od strane zaposlenika suda a svjedok bi potpisao pismenu potvrdu da je primio opremu i da se slaze s tim da ce nakon saslusanja neko od zaposlenih ponovo doci po istu. Ukoliko se tuzeni nalazi u pritvoru, postojala bi mogucnost saslusanja u policijskoj stanici koristeci digitalnu opremu koja se tu nalazi i uz prisustvo policijskog organa. Ovakav nacin rada bi olaksao da i svjedoci/stranke koje se trenutno nalaze u inostranstvu i nisu u mogucnosti da licno prisustvuju rocistu zbog zatvaranja granica, prisustvuju istom online. 3. Izjave advokata bi se mogle I pismenim putem dostaviti sudu koristeci spomenutu elektronsku predaju zahtjeva/izjava, koja bi omogucila da se i ova opcija odabere, a advokati bi izjave potpisali i skenirali/uslikali i uploudovali na stranici.

Resursi

Resursi potrebni za realizaciju ovog projekta bi bili sljedeci: 1. Kreiranje web platforme koja bi podrzala spomenute opcije. Za ovu svrhu bi se unajmili IT strucnjaci 2. Server koji vec postoji ili bi se iznajmio novi. 3. Digitalna oprema potrebna u slucaju da svjedoci/stranke ne posjeduju istu. Oprema bi se nalazila u prostorijama sudova ili bi se koristila oprema koja vec postoji (laptop, slusalice i kamera).

Ciljne skupine

Prije svega sudovi svih instance u Bosni I Hercegovini, advokatske kancelarije bi olaksale rad koristeci elektronski sistem podnosenja podnesaka. Takodjer svjedoci I stranke (obicni ljudi) bi imali mogucnost sudjelovanja na rocistima iz svojih domova, bez opasnosti od zakasnjenja. Osim toga, koristenje elektronskog nacina rada sudova bi pozitivno utjecalo I na okolis jer bi se znatno smanjilo koristenje beskrajne papirologije a rad sudova bi se modernizovao, cime bi se I Bosna I Hercegovina mogla pohvaliti.

Partneri

Partneri ovog projekta bi bili sudovi Bosne i Hercegovine, Ministarstvo pravde Bosne i Hercegovine, Visoko Sudsko Vijece, te partneri ovog projekta kao sto su UNDP Accelerator Lab Network, JSGuru, Ministry of Programming I ostali partneri koji bi bili zainteresovani za projekt. Pored toga, partneri bi mogle biti I advokatske kancelarije koje su zainteresovane u razvijanje modernog pravosudnog sistema.

Finansijski okvir

Finansijski okvir bi bio sljedeci: Za razvoj web platforme bi bilo potrebno izdvojiti do 10.000 KM. Novac za iznajmljivanje server Za nabavljanje digitalne opreme bilo bi potrebno okvirno 50.000 KM Ukupno: do 80.000 KM