Problem

Organizirano i standardizirano tržište umjetninama u Bosni i Hercegovini ne postoji što dovodi u pitanje održivost suvremene umjetničke produkcije. Posljedice pandemije COVID 19 dodatni su izazov pred ovim problemom ali i "naučena lekcija". Umjetničkom produkcijom u ovom smislu smatra se suvremena likovna umjetnost bez obzira na umjetnički medij. Pod standardiziranim tržištem podrazumijeva se, između ostalog, kritička valorizacija umjetničkih djela plasiranih na tržištu, izrada pratećeg kataloga za događaj prodaje, certifikat o autentičnosti sa pratećom vlasničkom dokumentacijom i smjernicama za održavanje umjetnine, registracija u međunarodnim katalozima prometa umjetninama.

Ideja/Rješenje

Online Art Fair / Online sajam umjetnosti model za održivost suvremene umjetničke produkcije osmišljen je po uzoru na slične događaje u organizaciji renomiranih galerija i aukcijskih kuća koje su uslijed pandemije uzrokovane virusom COVID 19 bile primorane prodaju iz fizičke transponirati u virtualnu stvarnost. Art Fair kao koncept prodaje umjetničkih djela u kontekstu suvremene BiH do danas nije realiziran. Ovakva forma komercijalno-umjetničkog događaja prilika je za predstavljanje vrijedne suvremene umjetničke produkcije, razmjenu iskustava i umjetničkih utjecaja, razvoj umjetničke scene, edukaciju i stvaranje publike odnosno kupca. Promatramo li nepostojanje standardiziranog tržišta umjetninama čisto ekonomski, identificirat ćemo financijski gubitak - umjetničko djelo ujedno je i proizvod namijenjen tržištu (muzeja i galerija, privatnih kolekcionara ili javnih ustanova), a velike ekonomije u ovoj oblasti bilježe značajnu fluktuaciju novca. Uspjeh ove ideje treba tražiti u želji za posjedovanjem umjetničkih djela – u vremenu rizika od produljenja pandemije COVID 19, galerije i muzeji mogu postati teško dostupna mjesta, pojedinac je prisiljen provoditi mnogo vremena u svom životnom prostoru koji obogaćen umjetnošću sigurno postaje ugodnije i inspirativnije mjesto; želji za doprinosom razvoju malih biznisa; dostupnosti umjetničke produkcije i izvan granica BiH što je mogućnost koju pruža online trgovina; potrebi umjetnika za kreiranjem održivog umjetničkog tržišta organiziranog u skladu sa standardima trgovine umjetninama. Vidljivost projekta je mjerljiva u financijskoj dobiti (broju prodanih umjetnina), te samoj uspostavi Art Faira koji će postati godišnji događaj, broju učesnika odnosno posjetitelja. Krajnji rezultat nikako nije isključivo financijski. Art Fair uspostavlja i sustav vrjednovanja suvremene umjetnosti, brendira potencijalno privlačan bosanskohercegovački proizvod kako za strano tako i domaće tržište, a bosanskohercegovačkim umjetnicima omogućava novi instrument plasiranja umjetnina na tržište. Dugoročno, najvažniji rezultat je edukacija publike koja konačno ima priliku uložiti u istinski vrijedna umjetnička djela tako ulažući u razvoj umjetničke scene.

Resursi

Tehnički resursi podrazumijevaju razvoj web stranice i android aplikacije koja treba da omogući - posjet Online Art Fairu, sigurnu online kupovinu, virtualnu izložbu i turu. Upotrebljivi resursi već postoje dok je druge potrebno razvijati. Osim softwera potrebna je osnovna oprema za online poslovanje (foto kamera, skener, kompjuter sa softwerima i tableti). Ljudski resursi podrazumijevaju umjetničkog direktora koji po potrebi bira umjetnički savjet za selekciju umjetnina, savjetnika za pravne poslove, savjetnika za financije te tehničkog suradnika za poslove protokola, komunikacije sa strankama i druge tehničke poslove. Procijenjena vrijednost financijskih ulaganja je cca 30 000 KM.

Ciljne skupine

Ciljna skupina je šira javnost, potencijalni kupci i ulagači, kulturne institucije za koje neki od donatora mogu odlučiti kupiti umjetnička djela, umjetnici, historičari umjetnosti te poslovna zajednica Bosne i Hercegovine u smislu uspostave jednog novog, kreativnog micro biznis modela.

Partneri

Projekat bi trebalo podržati sve institucije kojima je u interesu održivi razvoj umjetničke scene. Muzeji suvremene umjetnosti koji kroz ovaj projekat mogu lobirati za donaciju akvizicije, umjetnička udruženja, slobodni suvremeni umjetnici - oni koji djeluju u Bosni i Hercegovini ali i u inostranstva, bosanskohercegovačke likovne akademije i ekonomski fakulteti.

Finansijski okvir

Izrada aplikacije i web stranice 15 000 KM, nabavka ranije navedene opreme do 12 000 KM, subvencija naknade uposlenika Art Faira za period trajanja pripremnih aktivnosti i realizacije ideje do 600,00 KM mjesečno. Sva nabavljena oprema uključujući i softwere bit će u upotrebi i narednih godina tako da 30 000 KM predstavlja dugoročnu investiciju.