Problem

Dok se svijet suočava sa krizom izazvanom novim koronavirusom (COVID-19), dodatni ozbiljan problem se pojavljuje, izazvan širenjem dezinformacija vezanih za virus. Širenje netačnih informacija rezultiralo je mnogim teorijama zavjere u vezi porijekla virusa, prevencije, dijagnoze i liječenja što ultimativno može imati negativan efekat na građane koji su izloženi takvim dezinformacijama. Naročit problem se javlja kada netačne informacije krenu da cirkulišu po socijalnim mrežama i masovnim medijma, čime borba protiv takvih izvora postaje teža uslijed njihovog rapidnog širenja. António Guterres, glavni tajnik UN-a, skrenuo je pažnju na ovaj rastući problem pozivajući na obnovu javnog povjerenja te oslanjanje na nauku i novinare koji provjeravaju vjerodostojnost činjenica vezanih za COVID-19.

Ideja/Rješenje

U neizvjesnim vremenima, da bi se uspostavio što pragmatičniji krizni menadžment na državnim i lokalnim nivoima, potrebno je osigurati pouzdan protok informacija između nadležnih institucija i građana. Iako veliki izazov, trenutna situacija može poslužiti i kao šansa za jačanje lokalnih zajednica i njihove sposobnosti u prepoznavanju i borbe protiv širenja netačnih informacija i lažnih vijesti. Smanjenjem širenja netačnih podataka i teorija zavjere vezanih za COVID-19 stvara se mogućnost za efikasnijim i sigurnijim metodama zaštite fizičkog i mentalnog zdravlja u doba pandemije. Ova incijativa se fokusira na nekoliko različitih aktivnosti čiji je cilj umanjiti (rastući) broj netačnih teorija i informacija; 1) Make the Truth "Louder" kampanja - Zaustaviti pojedinačne korisnike od širenja netačnih informacija je izniman izazov, međutim, jedan od načina na koji bi se moglo utjecati jeste stvaranje online kampanje koja će za cilj imati direktno i transparentno adresiranje na konkretne netačne podatake koji kruže na određenim portalima i ujedno sa tim, korisnicima dostaviti tačne činjenice vezanu koje koriguju dezinformaciju. Pored toga, kroz kampanju je moguće staviti fokus na objavljivanje članaka koji će korisnike edukovati o manipulaciji vijesti, pojmovima poput "cyber propaganda" te kako prepoznati online "bots" i "cyborgs". 2) Make the Truth "Louder" reportaže - Ova aktivnost za primarni cilj ima uspostavljanje bolje i značajnije komunikacije između naučnika i novinara. Povećan broj reportaža vezanih za nauku čiji centralni izvor su naučnici iz relevantog naučnog polja uvećava kredibilitet reportaža i samim tim kvalitet vijesti koje se prenose građanima. Pored toga, u slučaju nedostatka vjeorodostojnih izvora koji dolaze iz BiH, prijevodi sa već postojećih (priznatih) stranih istraživanja se mogu uspostaviti kao alternativni način prenošenja tačnih podataka. U tim slučajevima, naučnici također imaju ulogu koja podrazumijeva "fact-checking" stranih istraživanja. Suradnjom novinara i naučnika, jača se kvalitet lokalnog žurnalizma i reportaža, a samim time i pouzdanost informacija koje dolaze do lokalnih zajednica. 3) Make the Truth "Louder" seminari - Obzirom na trenutnu situaciju, organizovanje obuke u formi online seminara od strane kompetentnih organizacija i stručnjaka na temu "Borba protiv lažnih vijesti i "alternativnih" činjenica (u doba COVIDa-19)" može koristiti kao šansa za stvaranje pobornika održavanja tačnih informacija vezanih za COVID-19. Povećanjem broja individualaca koji su edukovani na ovu temu, povećava se i mogućnost širenja vjerodostojnih informacija kao i širenje spoznaje o problemima koje prozrokuje konzumiranje netačnih informacija u doba pandemije. 4) Make the Truth "Louder" edukacija Sa trenutnim online sistemom školovanja, djeca su i više nego inače izložena internetu i svakodnevnom korištenju različitih online društvenih mreža. Samim time su izložena i vijestima koje cirkulišu po društvenim mrežama. Ova aktivnost kao primarni cilj ima uvođenje podučavanja djece u osnovnim i srednjim školama o novinarstvu, lažnim vijestima i dezinformacija. Kao primjer obrazovnog materijala se može iskoristiti UNESCOv priručnik iz 2018. godine na istoimenu temu, namijenjen obrazovnim ustanovama. Uvođenjem ove aktivnosti, najmlađi slojevi društva se targetiraju obzirom da je bitno na vrijeme uspostaviti kritički pogled na aktuelna dešavanja. Način sprovođenja ovih predavanja se stavlja na odgovornost kompetentnih obrazovnih stručnjaka.

Resursi

Ovisno o aktivnosti, realizacija incijative će većinom biti bazirana na odgovarajućim online platformama. Najbitniji aspekt jeste spajanje relevantnih organizacija, medijskih izvora, obrazovnih ustanova i profesionalaca čiji je doprinos esencijalan za spoveđenje incijative. Prema tome, uzimajući u obzir socijalno (fizičko) distanciranje, u prvoj fazi razvoja incijative se veći akcent stavlja na ljudske resurse koji će stupanjem u kontakt uspustaviti planove za daljnje sprovođenje aktivnosti na njima najpraktičniji i najefikasiniji način.

Ciljne skupine

Aktivnost br 1. (Make the Truth "Louder" kampanja) - korisnici online društvenih mreža različite starosne dobi Aktivnost br 2. (Make the Truth "Louder" reportaže) - gledatelji i slušatelji svakodnevnih reportaža i vijesti Aktivnost br 3. (Make the Truth "Louder" seminari) - građani različitih zanimanja i starosnih dobi Aktivnost br 4. (Make the Truth "Louder" edukacija) - učenici osnovnih i srednjih škola (i njihove obitelji) - prosvjetni radnici Iako svaka od ovih aktivnosti naizgled kao ciljnu grupu ima određene slojeve društva, jasno je da se ciljne skupine mogu preklapati; samim time, sve aktivnosti kao ultimativni cilj imaju ostvarenje pozitivnog efekta na lokalne zajednice i građane Bosne i Hercegovine.

Partneri

Nevladine organizacije čija je agenda u skladu sa incijativom Medijske kuće i portali (također radio stanice, novine) Obrazovne institucije Omladinske organizacije

Finansijski okvir

Finansijski trošak ovisi o provedbi incijative i njene magnitude; ponajviše o nivou na kojem se implementira incijativa, broj partnera (uključujući radnike različitih profesija koji su angažirani na projektu) i standardne logističke troškove neophodne za izvođenje i održavanje projekta. Obzirom na temu incijative, finansijski troškovi se mogu potpomoći apliciranjem na fondove poput Europe for Citizens.